kerkbijdrageDe meeste parochianen steunen de parochie door regelmatig een bedrag per bank over te schrijven. We zien hierin gelukkig een stijgende lijn en we zijn erg blij met deze ontwikkeling.

Het bestuur van de parochie moet er voor zorgen dat er een gezonde ontwikkeling is van ontvangsten en uitgaven. Net als bij u thuis, streven we ernaar dat de uitgaven elke maand niet hoger zijn dan de inkomsten.
Sommige parochianen kiezen er voor (bewust of onbewust) om de parochie niet maandelijks te steunen, maar slechts 1x per jaar, bijvoorbeeld bij de actie kerkbalans. Natuurlijk zijn we blij met die steun, maar we willen graag benadrukken dat het belangrijk is dat we onze vaste maandelijkse uitgaven op zijn minst kunnen dekken met onze maandelijkse inkomsten.

Daarom zou ik u willen vragen om de parochie maandelijks financieel te ondersteunen. Als u dat doet, dan zult u zien dat uw maandelijkse bijdragen gaandeweg een plekje krijgen in uw maandelijkse uitgaven, net als uw kosten van de huur, hypotheek, energie, telefoon etc. Het voordeel daarvan voor u is dat u de bijdragen voor de parochie gaat beschouwen als een normale, reguliere uitgave en niet ziet als iets bijzonders, wat u extra doet. We zijn ervan overtuigd dat de parochie een plekje verdient in uw dagelijks leven, ook financieel.

Uw giften aan de parochie zijn fiscaal aftrekbaar. Dat wist u waarschijnlijk al. Normaal gesproken geldt voor de aftrekbaarheid een drempel, die afhankelijk is van uw verzamelinkomen. Als u een overeenkomst aangaat voor een periodieke gift, en u doet de toezegging dat u dat voor de komende 5 jaar doet, dan geldt die drempel niet. In veel gevallen kan dit het verschil betekenen tussen effectief wel of geen aftrekpost hebben. Ik kan u zo nodig een formulier geven voor een overeenkomst voor periodieke gift van u naar de parochie. U kunt dat formulier ook vinden op de website van de belastingdienst onder de naam: Overeenkomst Periodieke Gift in Geld.